کامران نرجه بیش از 25 سال خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات است وی همزمان از سال 92 به عنوان خبرنگار و پژوهشگر اخبار اقتصادی در رادیو فرهنگ نیز مشغول فعالیت است.
تالیف مجموعه کتب بازارشناسی کشورهای اسلامی و تدریس دورههای پودمانی کوتاهمدت ارتباطات در سازمان مدیریت و برنامهریزی از دیگر فعالیتهای ایشان است.
نظر وی را به عنوان برگزیده سه دوره متوالی جشنواره ترافیک و رسانه، برگزیده دو دوره متوالی جشنواره بازرگانی و رسانه و برگزیده دو دوره متوالی جشنواره حمل و نقل و رسانه، در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره نفت و رسانه پرسیدیم. نرجه در پاسخ گفت: جشنوارههای رسانهای یکی از الگوهای نسبتاً جدید برای توسعه روابط سازمانی با بنگاههای رسانهای و ترغیب آنها به انتقال هرچه بیشتر و بهتر محتوای اطلاعاتی مدنظر سازمانها است که سابقه اجرای این قبیل جشنوارهها در ایران به حدود یک دهه قبل باز میگردد.
این مدل ارتباطی اگر چه در دورهای که تعداد رسانهها محدود و اطلاعات آنها از موضوعات تخصصی ناچیز بود، کارایی مطلوبی داشت و منجر به ترغیب رسانه برای پرداختن به یک موضوع خاص و بررسی ابعاد آن برای مخاطبان عام و خاص میشد، اما در سالهای اخیر با تکّثر صورت گرفته در حوزه رسانهها و تفکیک آنها به رسانههای عام و تخصصی، از کارایی برگزاری جشنوارهها کاسته شدهاست و قدرت انگیزشی خود را تاحدودی از دست دادهاند.
اعتقاد دارم ارزیابی رسانههای عام و تخصصی در یک ترازو و انتخاب معیار واحد برای سنجش آنها که فضای فراوانی در پردازش یک موضوع تخصصی دارند، با آنها که دارای محدودیتهای فیزیکی و محتوایی در پرداختن به همان موضوع هستند، چندان مطلوب و عادلانه نیست.
بنابراین اغلب جشنوارههای رسانهای که در سالهای اخیر در ادبیات سازمانهای ارتباطی باب شدهاند، از این نکته غافل میمانند که نمیتوان فضای رسانهها را برای پرداختن به یک موضوع واحد برابر فرض کرد و عملکرد آنها را نسبت به یکدیگر سنجید.
با وجود این مشکل، هرگز نمیتوان ادعا کرد که جشنوارههای رسانهای و از جمله جشنواره نفت و رسانه در ترغیب مطبوعات و خبرگزاریها به اطلاعرسانی پیرامون یک موضوع خاص بیتاثیر هستند.
این قبیل جشنوارهها ولو به صورت مقطعی و سطحی (و نه به شکل ماندگار و عمقی) خبرنگاران و فعالان رسانهای را به پردازش محتوای اطلاعاتی مدنظر روابطعمومیها تشویق میکنند که همین اندازه توفیق ارتباطی از منظر مدیریت سازمانی، خالی از لطف نیست.
بنابراین تصور میکنم با در نظر گرفتن فضای مشوّش اخبار اقتصادی، پراکندگی مطالب و حوزه توزیع اطلاعات و همچنین تنوع فراوان رسانههای دیداری، شنیداری، مکتوب و الکترونیکی در جامعه، تداوم برگزاری این قبیل جشنوارهها (هرچند خالی از نقص نیست)، اما بیفایده نیز نخواهد بود و حداقل در مقطع زمانی خاص برخی رسانهها را که کمتر فرصت و ظرفیت پردازش محتوای اقتصاد نفتی را دارند، به این حوزه جلب میکند.
از طرف دیگر همزمانی جشنواره امسال با برگزاری کارگاههای آموزشی خبرنگاران، میتواند باعث به روز شدن اطلاعات آنها و درج صحیح اطلاعات حوزه نفت در رسانهها شود که از این منظر نیز عملکرد روابطعمومی وزارت نفت قابل تقدیر است.
وی در مورد تاثیر این جشنواره در ارتقا کیفیت مطالبی که در حوزه صنعت نفت منتشر میشوند، تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم، شاید خود جشنواره به تنهایی قدرت کافی برای ارتقای کیفی مطالب رسانهای را نداشتهباشد و حتی در مواردی باعث تعجیل و سهلانگاری خبرنگاران و یا ورود آنها به موضوعات سطحی و فاقد ارزش شود. اما آنچه که بهبود کیفی محتوای رسانهای در آینده را تضمین میکند، همزمانی برپایی این جشنواره با کارگاه آموزشی خبرنگاران و آشنایی آنها با اصطلاحات و تعابیر فنی در این حوزه است. همچنین اگر کیفیت مطالب موردنظر جشنواره بر کمیت آنها در رسانهها ارجحیت یابد، مسلماً این انتظار برآورده خواهد شد. به عبارت دیگر باید اولویت انتخاب آثار رسانهای در جشنواره صرفاً کیفیت علمی آنها باشد، نه کمیت انتشار آنها. در این صورت شاهد تاثیرگذاری جشنواره بر ارتقای کیفیت مطالب رسانهای خواهیم بود.
خبرنگار روزنامه اطلاعات در پاسخ به سوالی در مورد لزوم تداوم برگزاری این جشنواره اظهار داشت: نه به عنوان یک منتقد، بلکه به عنوان یک پیشنهاددهنده، ضرورت برگزاری این جشنواره را به شکل فعلی که تمام رسانهها اعم از خبرگزاری و مطبوعات و سایتهای الکترونیکی در کنار هم و با یک معیار مورد سنجش واقع میشوند، چندان مفید نمیبینم. بلکه اعتقاد دارم اگر بین رسانههای عام و خاص تمایزی ایجاد شود و ظرفیتها و محدودیتهای هریک در پرداختن به موضوع نفت مورد توجه قرار گیرد، شاید ادامه برگزاری این جشنواره به همین سیاق سالانه مطلوبتر است.
مهمتر اینکه باید رسانهها را ترغیب کرد تا در جشنواره به نوآوری روی آورند و مقالات علمی.